Montserrat
Vinyes (1942) porta 50 anys sent monja en el monestir de Sant Benet de
Montserrat. Fa divuit anys que n'és l'abadessa. Ens atén a la mateixa sala on
va dir-li a Teresa Forcades que el monestir li quedaria petit.
En què consisteix el procés d’entrar al monestir?
Quan hi ha noies que tenen aquesta
inquietud, això no significa que ho tinguin del tot clar. Normalment, quan
venen molt convençudes, és una mala senyal. Aleshores, ens trobem amb elles,
parlem i comencem un discerniment, per veure si realment senten una crida o bé
han d’anar per un altre camí, ja que no totes les persones que senten una crida
de Déu han d’entrar en un monestir.
I quan després de les
entrevistes ja se sap que realment la persona vol entrar al monestir?
S’inicien una sèrie d’entrevistes i trobades regulars. Les dones passen
caps de setmana a l’hostatgeria i, més tard, un mes dins del monestir vivint
amb la resta de monges. Un cop superada aquesta etapa, cal que estiguin un any
vivint amb la comunitat per poder iniciar un noviciat.
Quan temps dura aquest
noviciat?
El noviciat té una durada de dos anys. Quan es supera, les monges passen a
tenir una professió temporal de tres anys, que es pot allargar tres anys més.
Un cop han passat totes aquestes etapes, és el moment de realitzar la professió
solemne, és a dir, un compromís de per vida amb la comunitat.
Actualment, quantes dones es
troben en aquest procés?
En aquests moments hi ha quatre noies fent el noviciat i una altra està a
punt d’iniciar-lo. També hi ha unes quantes realitzant el procés de
discerniment.
Hi ha força peticions,
doncs.
Més que peticions, jo parlaria de moviment. Ara ens trobem amb dones de
mitjana edat, atees, sense cap mena de formació religiosa que de cop senten la
crida de Déu. Aleshores ens busquen a través de la web i ens venen a veure, ja
que no saben què han de fer amb la seva vida després d’aquest episodi.
I llavors entren al
monestir?
No, home (riu). No totes! Sí que és veritat, però, que una germana era atea
i fent el camí de Santiago es va veure atrapada per Déu i va passar a formar
part de la comunitat. Ara és qui porta la comptabilitat del monestir.
Quantes dones formen part
ara de la comunitat?
La nostra comunitat és fruit de la unió de dues
comunitats benedictines procedents de Barcelona i Mataró, que es van trobar
desemparades després de la Guerra Civil. Per aquest motiu, al principi era molt
nombrosa i estava formada per 83 monges. Quan jo vaig entrar al monestir, fa
cinquanta anys, érem 62 i actualment 38. En els últims vint anys han passat més
de 30 dones pel monestir, de les quals 18 han passat a formar part de la
comunitat. Cal destacar que la majoria d’elles són joves. Aquest fet ens
assegura el relleu generacional i el manteniment de la comunitat, tot i que
suposa un canvi molt fort dins del monestir.
Sobre quin valor se situa la
mitjana d’edat del monestir?
És de 63 anys, una mitjana d’edat força jove, ja que ens els monestir sol
superar els 70 anys. La monja més jove en té 24 i les quatre més grans 97.
Què implica ser Mare
Abadessa?
Molta feina. En el fons implica ser la primera a servir. No és cap càrrec
honorífic, és estar a la disposició de tothom. No és una obediència cap a
l’abat o l’abadessa. Abans sí, doncs durant la dictadura franquista el que deia
la Mare Abadessa no tenia rèplica. Ara no funcionem així; intentem parlar les coses
i arribar a acords per funcionar millor.
És un càrrec vitalici?
No, és de “temps indefinit”. A la nostra constitució vam redactar que als
70 anys presentaríem la dimissió, tot i que aquest fet no té una conseqüència
automàtica. En el meu cas, l’any passat vaig arribar a la setantena i vaig
presentar la dimissió. Vam parlar amb el bisbe i vam acordar que podia romandre
al càrrec tres anys més. Hi ha moltes germanes que estan preparades per assumir el càrrec, però encara hi ha algunes joves que estan acabant els estudis i vull
deixar-ho tot enllestit.
Com va ser escollida?
Per votació de les germanes, som molt democràtiques. Cada monestir
benedictí és autònom i aleshores el procés de selecció és presidit pel bisbe,
que el pot delegar en la figura de l’abat.
Com és la vida al monestir?
Molt senzilla i molt complicada alhora. Actualment, les més joves surten a
fer xerrades fora i clar, això altera una mica la vida diària. Ens aixequem a
les sis del matí, ja que la primera pregària, les matines, és a dos quarts de
set. Un cop finalitzada aquesta, hi ha una estona de reflexió personal o
d’esmorzar i després, la segona pregària: laudes. Immediatament després baixa
un monjo de Montserrat per celebrar l’eucaristia.
I el treball?
Quan l’eucaristia s’acaba i ja hem esmorzat i endreçat les cel·les,
comencem a treballar, sobretot en la ceràmica, però també a la infermeria, a la
biblioteca o a la majordomia. A un quart de dues realitzem una pregària molt
curta, dinem i tenim una hora i mitja de temps personal. A dos quarts de quatre
tornem a la feina o a l’estudi fins les sis.
Totes aquestes tasques les
realitzen en silenci.
Ho procurem. És per això que a les sis ens reunim totes en un moment que
anomenem de “recreació” i compartim els fets més rellevants del dia. Un cop hem
parlat anem a la pregària de vespres i alguns dies fem estudi de cant, ja que les nostres
pregàries són cantades i el repertori no és senzill. Fins i tot ve una
professora a donar-nos classe. A continuació, torna a haver-hi una hora i mitja
de temps personal, en aquest cas destinat a la lectura individual, i a tres
quarts de nou sopem.
A quina hora van al llit?
La vida monàstica permet anar a dormir a les deu. A dos quarts de deu
realitzem les completes, l’última pregària del dia, molt maca. Per tant, un cop
finalitzada la pregària podem anar a dormir, però això depèn de l’energia de
cadascuna de nosaltres.
Deu ser molt significatiu el
fet d’estar a Montserrat...
És molt especial. Primerament, el fet d’estar tan a prop d’un santuari té
molta repercussió ja que arriben moltes romeries i autocars i es realitzen tot
tipus d’activitats. Nosaltres col·laborem en algunes d’elles, com les
trobades de cant. En segon lloc, el fet d’estar en una muntanya és una atracció
per la gent i la nostra petita hostatgeria els caps de setmana sempre està
plena. Per últim, som una comunitat de pregària que s’ha obert al món d’avui i això també fa que la gent s’interessi molt per nosaltres. Ens diuen que som un
referent, però per mi això és una responsabilitat.
Quin tipus de persones reben
a l’hostatgeria?
De tota mena. És una hostatgeria petita, oberta a ambdós sexes i en la que
no hi ha cap obligació. Rebem germanes d’altres congregacions, dones en
processos de separació matrimonial i, sobretot, persones que pateixen molt i
recerquen un lloc per descansar, pensar i parlar. També venen molts estudiants
a preparar els seus exàmens, ja que es concentren molt més sense televisió i
telèfons. Tenim la fama de que els joves que vénen aquí aproven (riu).
Vostè va escriure un llibre sobre la Regla de Sant Benet.
Sí, és una història curiosa. Dins de l’orde benedictina, una de les tasques
de l’abat i l’abadessa és explicar i comentar un dia a la setmana la Regla de Sant
Benet a la resta de la comunitat. En divuit anys com Abadessa ja me l’he estudiat força i vaig pensar que
al complir els cinquanta anys dins del monestir podria ser una bona idea fer
una recopilació i crear un bloc de fulls per tal que les germanes ho
coneguessin. Aleshores em van proposar de fer una publicació, però jo no ho
veia clar, ja que el Pare Abat Cassià Maria Just n’havia fet una immillorable.
I la van convèncer.
Em van insistir tant que ho vaig acabar comentant al Pare Josep Massot,
director de les Publicacions Abadia de Montserrat. Ell em va dir que li enviés
algun fragment, ja que la visió i els matisos d’una abadessa podien ser
interessants. Ho vaig fer i com li va agradar, vaig retocar els textos per tal
que fossin vàlids per diferents temps i que tota mena de públic els pogués
comprendre. Volia que es comprengués que per nosaltres la regla de Sant Benet
ens porta a Crist.
Aquests matisos quins van
ser?
Jo sempre insisteixo molt en la fraternitat i l’amor entre les germanes, ja
que si no la vida en comunitat no té gaire el sentit. El Crist ens porta a
l’estimació i aquesta al respecte per les diferents formes de ser de cada una
de nosaltres.
Com va entrar la Teresa
Forcades al monestir?
Ella va venir a l’hostatgeria per estudiar durant el mes d’agost, ja que
estava acabant la carrera de medicina. Vam veure que era una persona molt
interessant i amb moltes possibilitats, ja que al mateix temps estava estudiant
teologia. Vam demanar-li que ens donés algunes xerrades sobre la SIDA i quan
estava a punt de marxar em va demanar d’entrar al monestir. En aquesta mateixa
sala on ens trobem li vaig dir que no ho veia possible perquè el monestir se li
quedaria petit.
Però ella va insistir.
Estava molt convençuda, deia que havia patit “un enamorament”. Però estava
fent la carrera als Estats Units i havia de tornar. Em va demanar permís per
marxar i li vaig donar. Creia que si marxava s’adonaria de que el seu lloc no
era el monestir. Però va acabar la carrera i va tornar per quedar-s’hi. La mestra de novícies i jo vam intentar dissuadir-la de nou, però ella estava molt
convençuda i va superar el noviciat sense dificultats, tot i les peticions que
rebia de l’exterior.
De quina manera ha afectat
la seva repercussió mediàtica a la comunitat?
Quan la vam acceptar ja vaig dir a les germanes que seria una persona
diferent i que no la veuríem gaire a casa. La Teresa té un missió i la
comunitat ho accepta. Sense aquest recolzament no podria fer tot el que fa.
Ella ens presenta els seus projectes i nosaltres els acceptem o no. Però penso
que és molt important que la comunitat hagi pogut acceptar un personatge de les
dimensions mediàtiques de la Teresa.
Què la fa diferent?
És molt intel·ligent, però el que la diferencia és el poder mediàtic que
té. Sap comunicar el que pensa de tal forma que connecta amb la gent. A més, és
una dona molt senzilla i gens prepotent, tant dins de la comunitat com fora
d’ella. Tot i això, té una pressió social molt forta i ha d’agafar-se uns dies
de descans per a ella mateixa, per desconnectar de tot. No té mòbil, només
correu i ha hagut de delegar moltes tasques a una secretària.
Ella va portar a l’Albert Om
al monestir.
Sí, va ser una lluita (riu). L’Albert feia ja dos anys que ho estava
demanant però nosaltres ens negàvem, doncs ho vèiem com un espectacle. Però va
insistir tant que finalment el vaig
convidar a que expliqués la seva intenció a la comunitat. Vam acordar una sèrie
de condicions i va venir amb tot el seu equip un cap de setmana de Pasqua.
Realment va ser una experiència extraordinària, tant per ells com per
nosaltres. Era un equip de gent molt maca i les imatges que van mostrar al
programa eren molt respectuoses. Vam estar molt contentes de com havia quedat el programa.
Què en pensa de la renúncia
del Papa?
Ja ho vaig dir a altres mitjans: ho veig molt bé. És el que s’ha de fer
quan una persona ja no té forces per continuar en un càrrec amb tantes
responsabilitats. Deu estar esgotat.
Del nou Sant Pare, què
n’espera?
A mi m’agradaria que fos un home obert al món, que tractés els temes
conflictius amb més humanitat, com ara el paper de la dona dins de l’Església,
la moral sexual, l’homosexualitat, les separacions matrimonials o el celibat
dels capellans. Tot això s’hauria de revisar i el Papa és l’únic que pot
fer-ho. Però ho té molt difícil.
Té molta pressió.
Té una pressió enorme, està envoltat de grans poders conservadors. Però
clar, si surt escollit un Sant Pare amb línies conservadores, s’accentuarà la
sensació que dóna l’Església d’allunyament de la realitat. I realment, sap molt
greu.
Dins del monestir quina
visió tenen del món actualment?
Una visió molt negativa. Falten líders que orientin a la població. Hi ha
una crisi econòmica mundial que només es pot solucionar amb un canvi profund de
valors. L’Arcadi Oliveres va venir fa unes setmanes a fer-nos unes xerrades i
ens va explicar que, en el fons, el poder passa per damunt de tot i les guerres
es redueixen a les disputes pel petroli. Per tant, manquen valors que
contrarestin aquest poder.
L’Església podria aportar
aquests valors.
Sí, però abans hem de canviar nosaltres. Hem de promoure la simplicitat i
repartir més els béns. En definitiva, tenir més humanitat i estar més a prop de
les persones i de la realitat.
I de la independència?
A mi ja m’estaria bé i penso que és una solució, però ho veig molt
complicat. Potser m’equivoco i l’arribem a veure, però ho dubto molt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada