La
instal·lació portava oberta des de l'11 d'octubre de l'any passsat i va tancar
ahir, dia 11 de febrer (FOTO: Adrià Ballonga)
|
Barcelona, 12 de febrer del 2013.- Lamentacions l'ha realitzat
l’artista basc Javier Pérez i l'ha comissariat Teresa Blanch. La instal·lació ocupava
totes les dues sales d’exposicions temporals del museu: la sala Pere Daura i
l’espai d’art Pere Pruna. El punt fort de la mostra d'art és el conjunt de
disset campanes de vidre negre que, dins una sala fosca i amb música, repicaven
constantment, amb mans de vidre transparent com a pèndols. Ara bé, no era la
única performance de Javier Pérez, ja que també es trobava un
rosari fet amb calaveres de bronze a mida natural, i una corona d’espines
realitzada amb vidre polit.
Les tres obres de l’artista anaven complementades d’un
seguit de 20 dibuixos del mateix autor que il·lustraven el conte de Miguel A.Hernández Navarro, El bebedor de lágrimas. El conte, escrit
en forma de poema, explica una història metafòrica d’un home que, cada nit, es
beu les llàgrimes que cauen dels ulls de la seva estimada. Acompanyant el poema
dibuixat, també hi trobem una altre escultura de vidre de Javier Pérez, Larva. Com
a complement audiovisual a l’entrada es troben dos vídeos. El primer mostra el
procés de creació de les campanes de vidre en el taller especialitzat CIRVA de Marsella; i el segon és la gravació en vídeo dels cants corals que
acompanyen la instal·lació. El Museu de Montserrat va començar a realitzar exposicions d'art contemporani l’any 2005, quan el seu director, el Pare Josep de C. Laplana, va decidir apostar per una mostra d'art d'aquest tipus: Joaquim Cancho, un clàssic contemporani, que també va ser comissariada per Teresa Blanch. A partir d'aquell moment, el museu ha anat exposant més art contemporani en les seves exposicions temporals, que aporten més varietat a la ja de per sí important col·lecció artística fixa.
L’autor de Lamentacions, Javier Pérez, va ser format al País Basc i, més tard a París. Ja des de principis dels anys 90, va anar definint un llenguatge escultòric personal, així com va començar a tractar el terreny del dibuix, la fotografia i les performance. Va començar a exposar en galeries parisenques i més endavant ha girat per tota Europa fins arribar a la seva regió natal. A Catalunya, s'hi ha introduït amb aquesta mostra a Montserrat i també a la galeria Carles Taché de Barcelona, amb la exposició En el filo, que complementa la del Museu de Montserrat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada